Katažina Sosnas imponerende sesong ble kronet med endringer i det personlige livet

Katažina Sosna med kjæresten. FOTO: Marytė Marcinkevičiūtė

Marytė Marcinkevičiūtė (olympisk panorama)

Denne sesongen var den mest suksessrike for den litauiske terrengsykkelmesteren Katazina Sosna fra Vilnius, som deltok i terrengsykkelkonkurransen (MTB) for sjette året.

I oktober, etter utmerkede starter i Spania, Frankrike og Italia, ble et medlem av den italienske klubben Torpado-Südtirol leder av International Cycling Union Mountain Bike Marathon.

2016 Dette året er også minneverdig for bronsevinneren av European MTB Cross Marathon Championship på grunn av at Dominykas Pinelis fra Vilnius, sykkelentusiast og arrangør av konkurransen, 5. oktober møtte det på øya Elba.

«I en vanskelig periode i mars lyste livet mitt opp: i fjor, da jeg forlot jobben min i Italia og tilbrakte en stund i Litauen, møtte jeg Dominic. Etter å ha møtt venner i Klaipeda, kom alle hjem og inviterte meg til en kopp sjokolade. Og vi begynte å få venner etter årets litauiske mesterskap, som jeg vant. Dominic tilbød seg å tilbringe helgen i Nida, sier Katažina. – Vi ble forelsket. Han kom for å besøke meg i Italia og så på verdensmesterskapet der jeg deltok».

En uventet reise hjem

Om kvelden 18. oktober kom K. Sosna uventet tilbake til Litauen, men dagen etter reiste han tilbake til Italia.

«Jeg fikk muligheten til å delta i det største flerdagers MTB langrennsmaratonløpet i Sør-Afrika. Siden jeg tilbringer mye tid i Italia, viste det seg for klubben at jeg i likhet med italienerne ikke gjør det. har behov for visum Å, det viser seg at litauerne, i likhet med den estiske vennen av laget, trengte det.

Det var først på tampen av det 19. verdensmesterskapet i langrenn i langrenn på øya Elba at jeg fikk vite at jeg skulle konkurrere i et flerdagers arrangement i Sør-Afrika som er ganske vanskelig å delta ettersom den eneste starthøyden er € 1300.

Da jeg var reiseklar fant jeg ikke passet mitt noe sted – jeg trengte det ikke under konkurransen i Europa i år, jeg hadde nok ID-kort. Jeg ringte foreldrene mine for å lete etter dem hjemme, men jeg fant dem heller ikke. Med tårer av tårer måtte jeg nekte en tur til Sør-Afrika, jeg var ikke bestemt til å gå på de konkurransene der man spiller i par. Og min tyske lagvenninne Stephanie Dohrn, som er nummer to på stillingen sammen med meg og som jeg ville ha dannet et lag med, føler seg fysisk utslitt etter en vanskelig sesong, sa Katažina, som returnerte til Litauen for å lage pass.

Men en gnist skinner i øynene til verdenslederen i det høye (182 cm) langrenns MTB-maraton: arrangørene av løpet har utsatt registreringen av Katažina-laget til neste år, så hun har en invitasjon å ta vil delta i løpet i Sør-Afrika i mars .

«29. oktober venter sesongens siste kamp i Dubai, hvor jeg også vil trenge pass. De kampene vil avgjøre poengene mine på stillingen litt. Det er vanskelig å innse at jeg er en leder på verdenstabellen. , men jeg føler alltid som mer fra de rundt meg at dette er en av de beste sesongene i hele karrieren min.

Synd jeg ble nummer fem i EM fordi jeg gjorde en stor feil: Jeg konkurrerte i BMW Hero Südtirol Dolomiti før mesterskapet og etter dem måtte jeg hvile og trene lett. Fordi jeg følte meg bra, fikk jeg jobbe etter behov. Femteplassen var en god lærdom for meg. Trener, jeg påpekte at jeg allerede er 30 år gammel og jeg gjorde en så barnslig feil: Jeg legger opp til 60 prosent. mer arbeid enn nødvendig», angrer syklisten.

Som barn led han av kikhoste

En av de beste MTB-maratonsyklistene i verden, som startet sin sykkelkarriere med trenerne Valentinas Toguzajev-Pokladok og Gediminas Kastanauskas, hadde i utgangspunktet problemer med kikhoste, men idretten hans intensiverte og kurerte sykdommen. Oppvokst i en familie på syv, ble Katazina til og med oppvokst i kroppsøvingstimene. Det var den polske skolen han gikk på som ble funnet av trener V. Toguzayeva.

– Vi trente mye og flittig. Treneren vår var spesielt tøff og krevende, noe jeg fryktet mer enn min far. Treneren fikk oss vant til å kjøre både på vei og bane, til å løpe i langrennsløyper. Laget vårt har vært flott, jeg har alltid hatt et mål og jeg fulgte det. Det var vanskeligere om vinteren da vi ble låst inne i en korridor mellom fire vegger.

For oss har de unge i verden og de i Europa under 23 år vært en stor autoritet og en uuttømmelig kilde til motivasjon. mester Rasa Lieruytė, som kom fra Italia og trente med oss, tok med seg sportsklær og delte sin erfaring. I 2009, under gruppemesterskapet i det litauiske mesterskapet, ba treneren henne hjelpe henne og Rasa ble mester.

Trenerne lærte oss uavhengighet, oppmuntret meg til å søke kunnskap – alt dette kom godt med da jeg dro til den italienske profesjonelle klubben Vaiano Tepso Solaristech i 2009, hvor jeg representerte i fem år. I det laget var det også Rasa, som jeg er spesielt takknemlig for fordi han hjalp meg med å komme på det italienske laget”, husker Katažina begynnelsen av karrieren som profesjonell syklist.

I 2010 ble K.Sosna den litauiske motorveimesteren og den unge europeiske under 23. vinner av bronsemesterskapet, og vant igjen bronse i det kontinentale mesterskapet et år senere.

Fra motorveien – til fjells

Etter hvert ble det kjedelig og uinteressant for Katazina å kjøre på motorveien. Resultatene hans i den italienske klubben sluttet å bli bedre, og han bestemte seg for å gå til søsterens kontor i Norge for å tjene penger. Han fortalte teamsponsoren Sandro Lazzarini om planene hans etter Giro d’Italia.

Han tilbød syklisten jobb ved Cicli Esperia-hovedkvarteret i Veneto. Katažina jobbet der i fire år. Da S. Lazzarinis begynte å danne et MTB-crosslag, inviterte han Katažin til å bli med ham også.

Atleten holder nå ingen hemmeligheter: det første året var tragisk. Han visste ikke hvordan han skulle bremse den nye sykkelen, han tråkket med all kraft, falt og ble skadet. Men etter hvert forsto Katažina nyansene til andre løp, begynte å vinne i konkurranser og begynte å sette pris på MTB-crossmaraton.

«Da jeg gikk fra en disiplin til en annen, ser det ut til at ingenting har endret seg: det er og det er en sykkel, bare hjulene er bredere. Men terrengsykler og landeveissykler er to forskjellige verdener. bratte fjell på veien som langrenn ski. Syklene våre er tyngre, tilbehør, deler – karbonfiber, til og med styret, noe som er villedende. La oss si at et ødelagt hjul ikke går i stykker på banen, men det må allerede skiftes. Hvis du ikke merker det og fortsett å kjøre, det duger ikke Sprekker og felger Gir og tannhjul har sine nyanser Hvis de er i god form er det lett å velge gir, og når det er vanskelig må de ofte skifte.

Jeg har to racersykler: en med støtdempende forgaffel og brukes når det er mye fjell og lite tekniske utforkjøringer, og den andre med to støtdempere og for mer tekniske baner med mye stein, bratte fjell, må du kjøre på en grusvei. Ikke bare styrke, men også tekniske ferdigheter er nødvendig.

Fjellmaraton starter på 60 kilometer, men også i 2019 måtte Sveits løpe 145 kilometer. Vi klarte å vinne det vanskelige løpet, der vi måtte bestige fjellene med fire kilometer totalt, sier K. Sosna om kjøkkenet til MTB Langrenn Marathon.

En titt på Paris

Vilnius debuterte ved European MTB Cross Marathon Championship i Tyskland i 2015 og tok en syvende plass, og ble nummer trettende av 58 deltakere i World MTB Cross Marathon i Italia.

«Da jeg så Dolomittene i verdensmesterskapet, trollbandt de meg. Jeg forsto at et langrennsmaraton er min disiplin. Jeg er sterk og motstandsdyktig nok, det er ikke vanskelig å holde seg på sporet selv i syv timer», sier Katažina .

Nå tenker Vilnius på Paris-OL, poengene på stillingen vil bli regnet ut neste mai. Det blir lettere for Katazina, fordi hun vil samle poeng for Litauen, ikke bare fra Greta Karasiovaitė, 21 år gammel student ved G.Kastanauskas.

Ifølge Katažina vil det være svært vanskelig å bytte fra en disiplin til en annen, for å mestre teknikken. Syklistene på langrenn MTB-maraton har vært samlet på den italienske klubben Torpado-Südtirol, men kvinnen fra Vilnius skal prøve å delta så ofte som mulig i det olympiske terrengsykkelrittet.

«Alle vet at jeg er en av de sterkeste syklistene i langrenn MTB maraton, og jeg kommer ikke til å være det i MTB-konkurransen. Men i 2019 klarte jeg å vinne et MTB-løp i Italia, fikk jeg erfaring. Hvis jeg ikke gå til OL, jeg har en annen drøm: å jobbe som trener og trene OL-partneren min.

Jeg er takknemlig for den italienske klubben som betaler lønnen min, det litauiske sykkelforbundet og den litauiske nasjonale olympiske komité, som passer på meg. Jeg vil virkelig takke alle for deres betydelige seire, sier K. Sosna.

Jasper Carter

"Frilans introvert. Vennlig fanatiker i sosiale medier. Kommunikator. Bråkmaker. Hardcore matnerd."