Hvorfor lever noen lenger enn andre?

Tidlig i januar meldte The Guardian at Kane Tanaka, verdens eldste mann, hadde feiret sin 119-årsdag. Slike nyheter vil med stor sannsynlighet få deg til å svare ærlig om du ønsker å leve et så langt liv. Men hva er det avhengig av? Hvorfor lever noen lenger enn andre? Forskere konkluderte med at det er påvirket av en rekke faktorer, inkludert personlighetstype og kostholdsvalg, skriver Discover Magazine.

Innholdet vil fortsette etter kunngjøringen

Reklame

Genetikk og andre faktorer blir ofte nevnt som hovedfaktorene som bestemmer tiden vi bruker på denne jorden, men sunne matvaner, fysisk aktivitet og regelmessige legebesøk spiller absolutt en rolle, sier eksperter. En artikkel vil ikke være nok til å nevne alle faktorene som påvirker forventet levealder (listen over faktorer utviklet av forskere inkluderer også utdanningsnivå og søvntimer), så fokuset er på noen av dem.

Gener

Studier som har fokusert på mennesker og dyr viser en trend: Hvis du ble født inn i en stort sett «lang» familie, som betyr tilbrakt rundt 90 år i solen, kan dette være en av nøkkelfaktorene for å bestemme forventet levealder. «Gener er definitivt veldig viktige, spesielt når det kommer til ekstrem overlevelse,» sa Walter D. Longo, fra Longevity Institute ved University of Southern California.

Hvorfor lever noen lenger enn andre?
Foto: Shutterstock


Hvis du ikke er født i en familie med et ideelt genetisk «sett», for å leve til 90 og 100 år og oppnå mange års overlevelse, må du jobbe og prøve mye mer, påpeker eksperten. Longo advarer: Bare fordi du har disse gode genene, betyr det ikke at du kanskje ikke tar mye hensyn til mat eller blir uaktsom med andre aspekter av helsen. De alene garanterer ikke at du vil leve lengst mulig. Lengre, Undersøkelser viser at «kraften» til gener i å forutsi overlevelse er 20-30 prosent.

Ernæring

Fedme og sykdommer som diabetes kan ha en enorm innvirkning på sunn overlevelse, sier Neil Charnes fra Florida State Universitys Institute for Successful Longevity. Og vårt valg om å foretrekke en diett rik på fett og sukker hjelper absolutt ikke. Hvis målet er å leve et langt og sunt liv, anbefaler Charnes å fokusere på et middelhavskosthold med mindre vekt på kjøtt og mer på sjømat, frukt, grønnsaker og nøtter.

Longo gjennomførte en stor overlevelsesdiettstudie. Som Charnes, anbefaler Longo et plantebasert kosthold, som supplerer dietten med sjømat to eller tre ganger i uken. Eksperten påpeker imidlertid at i denne sammenheng bør ikke engang våre forfedre glemmes. For eksempel er det mer sannsynlig at en person fra Japan ikke tåler laktose enn en person oppvokst i en norsk familie. Longo påpeker også at vekttap også inkluderer fastepauser hver dag i 12 timer (for eksempel fra åtte om kvelden til åtte om morgenen).

Fysisk aktivitet

En fysisk aktiv livsstil som går hånd i hånd med gener og ernæring er også en viktig faktor som påvirker forventet levealder, sier eksperter. Longo påpeker at personer som har levd til 100, stort sett er fysisk veldig aktive. Ja, de er kanskje ikke profesjonelle idrettsutøvere, påpeker eksperter, men dagliglivet til disse personene er sammenlignbart med livet til bønder eller gjetere: det betyr at mye fysisk aktivitet allerede er kodet inn i deres livsstil og daglige rutine.

Også «Sentre for sykdomskontroll og forebygging». Verdens helseorganisasjon anbefaler en voksen delta i fysisk aktivitet i minst 150 minutter per uke, inkludert en kombinasjon av aerobic trening og muskelstyrking.

Medisinske fremskritt og teknologier

Fra vaksiner til pacemakere, mange medisinske gjennombrudd bringer oss nærmere et langsiktig mål, forhindrer eller reduserer risikoen for alvorlig og til og med dødelig sykdom. Men ifølge eksperter kan selv moderne teknologier spille en rolle i å bestemme livskvaliteten og potensielt til og med for å forlenge overlevelsen.

Eksemplet er helt enkelt: Familien hjelper de eldre med å lære seg detaljene ved å bruke e-post. Dette kan være et av verktøyene som bidrar til å kommunisere i et virtuelt miljø, samt redusere følelsen av isolasjon, og dermed forbedre livskvaliteten til de eldre. Charnes trekker også oppmerksomheten til oppdagelsen av ubemannede biler, som kan redusere risikoen for at eldre når episenteret for ulike ulykker og dermed forlenge livet deres. Som et eksempel nevner eksperten manglende evne til å bestemme avstanden på en realistisk måte, samt rettidig ignorering av veiskilt og trafikklys.

Personlighet

Til slutt er det på tide å vurdere en persons personlighet, noe som ikke er mindre viktig. For eksempel lever samvittighetsfulle mennesker (som betyr at de er mer sannsynlig å være godt organisert, ansvarlig og disiplinert) lenger, sier Angelina Satin, professor ved Florida State University. Satin, som har utført omfattende forskning på «personlighet og overlevelse,» påpeker at denne egenskapen «fungerer» til fordel for individet på flere måter: for eksempel har samvittighetsfulle mennesker en tendens til å fokusere mye mer på en sunn livsstil. inkludert regelmessige aktiviteter , røykeforbud og bruk kun for forebyggende formål.

Eksperten fortsetter med å understreke at jo mer pliktoppfyllende en person er, jo lavere er risikoen for å utvikle kroniske sykdommer. Denne egenskapen er også assosiert med lavere stressnivåer og sunnere relasjoner, og forbedrer dermed livskvaliteten og muligens overlevelse.

Kyla Munoz

"Ølekspert. Zombiefan. Tenker. Musikkentusiast. Entreprenør. Evil web-advokat."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.