Assassin’s Creed Valhalla anmeldelse (for PC): full test og 2021 anmeldelse

Siden debuten i 2007, har Assassin’s Creed-serien introdusert oss for mange historiske omgivelser, inkludert antikkens Hellas, renessansens Italia og Uavhengighetskrigens Amerika. Det siste kapittelet, Assassin’s Creed Valhalla, beskriver vikingenes invasjon av England på 900-tallet fra perspektivet til historiens mest beryktede plyndrere. Selv om Valhalla ikke tilfører noe helt nytt til serien, er det et flott PC-spill som følger i fotsporene til sine like fremragende forgjengere, Origins og Odyssey.

Mot grønnere beitemarker

I Valhalla spiller du en vikingkriger, mann eller kvinne, ved navn Eivor, og reiser med klanen fra ditt forfedres norske hjem for å erobre og kolonisere de fruktbare åkrene i England. Selv om Norge er mer temperert enn frysepunktet, er ikke England mindre farlig. Enten det er angelsaksiske barbarer, trente soldater til å kommandere en konge eller ville dyr, byr England på mange vanskeligheter for ditt Viking-mannskap. For å overleve må Eivor og klanen inngå allianser med andre vikinger og angelsaksiske allierte.

Våre eksperter har testet 57 Produkter i kategorien PC-spill i år

Siden 1982 har PCMag testet og evaluert tusenvis av produkter for å hjelpe deg med å ta bedre kjøpsbeslutninger. (Les vårt redaksjonelle oppdrag).

Etableringen og utviklingen av din koloni er en av hovedtrekkene i Valhalla. Ved å bygge og utvide strukturer, som en stall, smie, låve, brakker og varebutikk, vil du ha tilgang til ekstra våpen, utstyr, krigere, hester og andre gjenstander. Ved å låse opp og oppgradere kolonien din får du også tilgang til nye oppdrag. Disse belønner deg på sin side med erfaringspoeng, våpen, historie og sjansen til å bli bedre kjent med kolonistene dine.

Du trenger nok forsyninger og råvarer for å oppgradere bygninger, men prosessen er like enkel som å gå opp til et anlegg og velge «oppgradering». Assassin’s Creed: Brotherhood og Assassin’s Creed: Revelations tilbød lignende grunnbygningsmekanikk. Koloniseringsmekanikken i disse spillene var imidlertid ikke så intim som i Valhalla, siden de oppdaterte bygninger fra et fugleperspektiv, som i sanntids strategispill. I Valhalla bor du i kolonien din og ser den utvikle seg med innbyggerne over tid.

Lignende produkter

Assassin’s Creed: Unity (for PC)

Assassin’s Creed: Syndicate (for PlayStation 4)

Assassin’s Creed IV: Black Flag (PlayStation 3)

Berserker av sinne

Gode ​​gamle raid er den beste måten å finne bosettingsmaterialer på. Hvis du befinner deg i nærheten av et kloster, et militærfort eller en fiendekontrollert by mens du navigerer i en elv, vil spillet be deg angripe dem. Hvis du går inn i en landsby med en horde av vikinger bak deg, vil du føle deg like mektig som en asgardianer. Kampene er utrolig fartsfylte, med sammenstøt mellom fiendtlige og vennlige styrker. Under massakren kan du plyndre kirker for å finne verdifulle byggematerialer, penger, våpen og andre gjenstander. Du kan bare angripe soldater eller krigere, noe som reduserer følelsen av å være en blodtørstig viking som dreper vilkårlig. Imidlertid er det en glede å kutte av lemmer og hoder til fiender.

Kampen skiller seg ikke mye fra Origins eller Odyssey. Angrip og rundt ved å bruke en rekke våpen, inkludert økser, spyd og maces. Ved bruk av enhåndsvåpen gir skjold utmerket beskyttelse. Hvis du bruker et tohåndsvåpen, for eksempel et spyd eller langøks, må du unngå skaden. Pareringen er utmerket både i forsvar og angrep. En vellykket parering lammer motstanderen, og lar dem åpne for påfølgende angrep. Hvis du klarer å gå tom for en fiendes overveldelsesmåler (plassert over helselinjen deres), er motstanderen midlertidig ute av stand til å forsvare seg. Mens du kan knuse både lette og harde angrep når du møter svake fiender, må du være mer strategisk med sterke (eller sterkere) mål enn deg selv. Selv under et raid, må du appellere til vettet ditt for å overleve sammenstøtene. Filmatiske drepende animasjoner holder deg underholdt, selv etter å ha kuttet hodet av eller drevet spyd inn i fiender hundrevis av ganger.

Stealth har alltid spilt en stor rolle i tidligere Assassin’s Creed-spill. Mens Valhalla lar deg snike deg inn i visse møter, setter denne mekanikeren seg i baksetet. Dette er fornuftig siden vikinger ikke akkurat var kjent for å angripe fra skyggene. Imidlertid skjuler busker og høyt gress deg for fiender, det samme gjør forhøyede gangveier eller høye trær. Med Assassin Blade (en stift i serien) kan du drepe de fleste mål med ett skudd. Bare fiender på høyt nivå vil unnslippe bittet av bladet ditt.

Mens du kjemper, oppdager nye steder og fullfører hoved- og sekundæroppdrag, tjener du erfaringspoeng som lar deg tilegne deg ferdigheter. Du vil låse opp nye ferdigheter gjennom et ferdighetstre som ligner de nordiske konstellasjonene. Ferdigheter lar deg øke skaden av angrepene dine, øke helsen og utholdenheten din, og øke skaden på stealth- og avstandsvåpen. Å låse opp ferdigheter øker også karakterens generelle nivå. Eivor må nå et minimumsnivå for å kunne angripe områder hvor det er vanskelige fiender (mennesker og dyr). Hvis nivået ditt er 60 og en region er 120, må du få mer erfaring og låse opp ferdigheter før du går inn i det. Heldigvis gir nesten alt du gjør i Valhalla deg erfaring / ferdighetspoeng, som gjør at du ikke går tom. Så lenge du fullfører oppdrag og raid, vil du svømme i ferdighetspoeng. Hvis du ikke er fornøyd med ferdighetene du har valgt, kan du endre dem når som helst.

Den nye (gamle) verden

Assassin’s Creed-spill er kjent for sine livlige og detaljerte åpne verden-miljøer. Valhalla er intet unntak. De gresskledde åsene, slyngende elvene og landsbyene i middelalderens England våkner til liv i fantastiske detaljer. Du kan nesten lukte møkka som kommer fra låvene eller lukten av vinden når du seiler nedstrøms. Mange miljøer ser ut som rekreasjoner av Ringenes herreThe Shire, i seg selv inspirert av det gamle England. Hvis du ønsker det, står du fritt til å besøke Norge, for å beundre snødekte fjell og gigantiske isvann. Selv om Norge er stort, kan det ikke sammenlignes med England, hvor det meste av spillet foregår. Kartet er stort, men ikke overveldende som det i Assassin’s Creed Odyssey. Det den mister i størrelse tar den opp for i tetthet, noe som øker troverdigheten. Det er klart at utviklingsteamet brukte mange år på å studere det gamle England. Det er virkelig en av de vakreste verdenene du kan se i et videospill.

Kortene inneholder mange oppdrag, samleobjekter og aktiviteter. Terningspillet Orlog er en fin måte å tjene litt ekstra penger på, så lenge du har tålmodighet til å spille det noen ganger for lange minispillet. Flying, et rimspill, lar deg utveksle replikker med profesjonelle eller ambisiøse poeter for å se hvem som kan si de beste ordene. Det er mange skjulte skatter i byene og på landsbygda, som du kan finne ved å kjøpe skattekart fra landsbykartografen din. Noen ganger må du utforske huler og andre underjordiske strukturer for å finne sjeldne rustninger og våpen. For dette vil du ofte måtte fullføre en rekke komplekse plattformutfordringer eller løse miljøoppgaver for å åpne utilgjengelige områder. Gamle romerske gjenstander forsøpler også bakken, og det samme gjør tøffe mini-sjefer som aktivt jakter på deg. Hvis du trenger en pause fra hovedhistorien, er det mye å se og gjøre i verden. Gitt det frodige landet, vil du nyte å utforske verden for å se hva du finner der.

Guddommelig grafikk

For å spille Assassin’s Creed Valhalla på PC, må din stasjonære eller bærbare spillmaskin ha en 3,2 GHz Intel Core i5-4460 CPU, Nvidia GeForce GTX 960 GPU (4 GB), 8 GB RAM, 50 GB lagringsplass og Windows 10 på min datamaskin, en PC med en Intel Core i7-4790-prosessor og en Nvidia GeForce GTX 1080 grafikkprosessor, fant jeg oppdateringsfrekvenser som svingte mellom 45 og 60 fps i den åpne verden og 60 fps innendørs (med en oppløsning på 1440p ved Ultra-innstillinger). Når jeg spiller med 4K/Ultra-innstillinger på min LG CX OLED TV, har jeg sett bildefrekvensene falle til 30-45 bilder per sekund i den åpne verden, men nå 60 bilder per sekund innendørs. Hvis du vil få mest mulig ut av Valhalla, trenger du en nesten guddommelig spill-PC.

Visningsalternativer inkluderer standard PC-grafikkalternativer, for eksempel skygger, volumetriske skyer, bevegelsesuskarphet og dybdeskarphet. Det er mange tilgjengelighetsalternativer som lar deg kalibrere kontrollene (gamepad, mus og tastatur), lydundertekster for lydeffekter og dedikerte brukergrensesnittinnstillinger for fargeblinde personer.

Assassin’s Creed Valhalla støtter mus- og tastaturinndata, samt gamepads, tilbyr skybaserte prestasjoner og lagringer via Uplay. Spillet er tilgjengelig for kjøp på Uplay og Epic Games Store, men ikke på Steam. Den er også tilgjengelig på PS4, PS5, Xbox One og Xbox Series X. Du kan streame den på Google Stadia og Amazon Luna.

Valhalla venter

Assassin’s Creed Valhalla er både kjent og nytt. Vi finner den åpne verden, vidstrakt og utforskbar, opptattheten av historie og fengslende historiefortelling som er kjennetegnene til Assassin’s Creed. Selv om det ikke er det første spillet med vikingene, presenterer det de legendariske skandinaviske krigerne i et annet lys, noe som gjør dem mer menneskelige og fengslende. Videre avviker ikke de grunnleggende mekanismene fra seriens konvensjoner; de er ganske raffinerte. For å oppsummere, Assassin’s Creed Valhalla er nok en hit i stealth action-serien og er et utgivers valg for PC-spill.

Assassin’s Creed Valhalla (for PC)

Til

• En svært detaljert åpen verden full av aktivitet.
  • Kraftige og distinkte våpen
  • En sterk fortelling, sentrert om karakterene

Bunnlinjen

Assassin’s Creed Valhalla er den logiske fortsettelsen av serien. Om samme tema: Amazon Prime Video-anmeldelse: full test og 2021-anmeldelse. Dette eksepsjonelle spillet har en enorm verden, mange spennende oppdrag og en engasjerende, karakterbasert historie som gjør det til et av de beste spillene i 2020.

Albert Glisson

"Utforsker. Unapologetisk gründer. Alkoholfanatiker. Sertifisert forfatter. Wannabe tv-evangelist. Twitterfanatiker. Student. Nettforsker. Reisefantast."

Legg att eit svar